Saradnje sa drugim umetnicima i ansamblima

Dragana V. Jovanovic

Kao učesnik u brojnim zahtevnim muzičkim projektima koji su okupljali različite ansamble i soliste, Akademski hor Collegium musicum obogaćivao je ukupnu zvučnu paletu svojom jedinstvenom bojom i interpretacijom. Iako se prema arhivskoj dokumentaciji čini da je prvih trideset godina hor češće nastupao samostalno ili isključivo u saradnji sa instrumentalnim, vokalnim solistima i ansamblima pri Fakultetu muzičke umetnosti, a ređe sa drugim samostalnim ansamblima, jedna od prvih značajnijih saradnji sa drugim ansamblom ostvarena je 1978. godine. Tada je, u organizaciji Jugokoncerta, Akademski hor Collegium musicum u Velikoj dvorani Kolarčevog narodnog univerziteta zajedno sa Beogradskim kamernim orkestrom i solistima izveo Stabat Mater Đovanija Batiste Pergolezija (Giovanni Battista Pergolesi).

Nakon 2000. godine hor sve učestalije nastupa sa raznim instrumentalnim ansamblima, te učestvuje u produkcijama koje su predstavljale istinski koncertni poduhvat za našu umetničku scenu. Akademski hor Collegium musicum bio je deo izvođačkog aparata u interpretaciji monumentalnih i složenih vokalno-instrumentalnih dela poput: Betovenove (L. van Beethoven) Devete simfonije, Holstovih (G. Holst) Planeta,  Pučinijeve (G. Puccini) Messa di Gloria,  Orfove (C. Orff) Karmine Burane,  te Pergolezijeve kompozicije Stabat Mater.  Dalje, tokom 2005. godine, usledile su dve saradnje sa Beogradskom filharmonijom na koncertima na čijem programu su bile Betovenova Deveta simfonija i Malerova (G. Mahler) Druga simfonija. Naredne godine ostvarene su, takođe, dve saradnje, ovoga puta sa Simfonijskim orkestrom Radio televizije Srbije kada su na koncertima izvedene Velika misa u ce-molu V. A. Mocarta (W. A. Mozart), te Planete G. Holsta.

Premda su sve ostvarene saradnje Akademskog hora Collegium musicum od neprocenjivog značaja za koncertnu scenu Srbije, potrebno je posebno istaći veliki koncert održan 3. decembra 2005. godine u okviru filharmonijskog ciklusa Omaž Hansu Svarovskom na kojem je hor nastupio uz Simfonijski orkestar Beogradske filharmonije, Dečiji hor RTS-a i alt Mirjam Kalin (Mirjam Kalin). Ansamblima je dirigovao jedan od najuspešnijih svetskih dirigenata, Zubin Mehta, a na koncertu je izvedena Treća simfonija G. Malera.

Takođe, trebalo bi pomenuti i koncerte koji su posvećeni velikanima srpskog obrazovanja i kulture: Dositejevi darovi (2009) i Njegoš i muzika (2013), povodom kojih je Darinka Matić Marović ujedinila glasove horova Obilić, AKUD Branko Krsmanović i Akademskog hora Collegium musicum. Ujedinjenim glasovima, isti horovi su 2018. godine na koncertu Odjeci, zvuk liturgije interpretirali dela S. St. Mokranjca, D. Kostića, T. Proševa, B. Tamindžića, Z. Zaprova, S. Savić i D. Veličković.

Među značajnijim saradnjama, u drugoj deceniji XXI veka, izdvaja se i nastup hora sa Simfonijskim orkestrom Ministarstva odbrane „Stanislav Binički” u Operskoj kući „Đuzepe Vedri” (Teatro Lirico „Giuseppe Verdi”) u Trstu. Zatim, premijerno predstavljanje Rekvijema M. Hajdna (M. Haydn) 2018. godine, u čijem je izvođenju, pored AKUD Branko Krsmanović i Beogradskih simfoničara, učestvovao i Akademski hor Collegium musicum. Takođe, 2019. godine u Atrijumu Narodnog muzeja održan je interesantan koncert posvećen isključivo savremenim muzičkim ostvarenjima ženskih autorki. Tom prilikom je Akademski hor Collegium musicum zajedno sa ženskim horom Fakulteta muzičke umetnosti i solistima (T. Ateljević i I. Andrić) pod upravom Dragane V. Jovanović i Biljane Radovanović, izveo dela A. Milić, M. Milosavljević, T. Milošević, S. Savić, B. Popović, I. Stefanović, D. S. Jovanović i M. Stojadinović Milić.

Kada je reč o drugim umetničkim saradnjama trebalo bi pomenuti da je ansambl, kao jedno od najznačajnijih izvođačkih tela kome su posvećene brojne kompozicije domaćih autora, bio deo autorskih večeri kompozitora: Radomira Petrovića (1994), Rajka Maksimovića (1987. i 2006. godine), Aleksandra Damjanovića (2003), Milana Mihajlovića (2005. i 2010. godine) i Srđana Hofmana (2019).

Takođe, u drugoj deceniji, hor je u biografiju ubeležio i nekoliko koncepcijskih iskoraka, sasvim očekivanih imajući u vidu programska i prostorna širenja koje je hor učinio u prvim godinama XXI veka. U ovom kontekstu, ističe se, kao jedan od neobičnijih, projekat pod nazivom Voda, u kom je hor učestvovao 4. novembra 2014. godine u Atrijumu Narodnog muzeja u Beogradu. Reč je, zapravo, o interdisciplinarnom umetničko-istraživačkom projektu čiji je autor dirigent Dragana V. Jovanović, koji se sastojao iz dva dela: eksperimentalnog filma Cymatics zasnovanog na prikazu kapljice vode u svim njenim agregatnim stanjima, autora Relje Ilića i Marine Uzelac i muzičkog dela projekta, u kom su predstavljene zvučne manifestacije različitih agregatnih stanja vode – od vode kao leda, preko pare, oblaka i jezera, do vodovodnih cevi i vode u tečnom stanju u čaši, koji je rezultat stvaranja pet savremenih kompozitora, profesora na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu. Tako je hor na istoimenom koncertu – Voda – uz pomoć solista i elektronike interpretirao pet različitih „zvučanja vode”: Zaleđena T. Milošević, Oblak B. Popović, Gluve vode D. Adžića, Zarobljena S. Savić i U kafani I. Brkljačića.

U 2014. godini realizovan je još jedan značajan projekat u kom je ženski Akademski hor Collegium musicum učestvovao. Bio je to je koncert Slike sa filmova na kome su izvedeni neki od najvećih hitova filmske muzike Zorana Simjanovića (pisani za isto tako kultna ostvarenja, kao što su: Jagode u grlu, Sabirni centar, Maratonci trče počasni krug, Tito i ja i dr). Muzički nastup hora pratile su projekcije fotografija iz filmova na velikom platnu.

Jedinstveno iskustvo hor je stekao i kao jedan od aktera u predstavi Hartefakt (Hartefakt) fonda Školovski: energija zablude, autorke i rediteljke Branislave Stefanović, nastale po motivima epistolarnog romana V. Školovskog (V. Shklovsky) ZOO ili pisma ne o ljubavi, premijerno izvedene 3. juna 2018. godine. Nastavljajući da neguje višestruka (interdisciplinarna) interesovanja, ansambl deluje i kao ‘učesnik’ filma Nos otros Jakova Munižabe (2019), u kojem je, prema rečima autora, horska muzika, uživo izvedena i snimljena, imala najistaknutiju ulogu. Isto, ansambl je učestvovao u projektu Gorana Nikolića (2020), odnosno, u snimanju muzike za film Heroji (Heroes) koju potpisuje mlada kompozitorka Ana Krstajić.