Koncertiranje u prvim decenijama XXI veka

Strings festival

Ansambl je nastavio sa uspešnim koncertiranjem i u prvim decenijama XXI veka. Pored zapaženih nastupa na Beogradskim i Niškim horskim svečanostima, nastupao je i na Međunarodnoj tribini kompozitora (2001, 2011. i 2017. godine), Mokranjčevim danima u Negotinu (2004, 2006, 2007. i 2010. godine), Kalemegdanskim sutonima (2001, 2005. i 2008. godine), a bio je i deo programa festivala savremene muzike pod nazivom „Vokalizmi” (2009), zatim, Festivala harfe (2011), festivala duhovne muzike „Muzički edikt” u Nišu (2015), festivala kamerne muzike Convivium musicum u Kragujevcu (2017), Beogradskog horskog festivala (2018), Strings festivala u Leskovcu (2019) i mnogih drugih.

Učešća na festivalima takođe potvrđuju tvrdnju da ansambl od početka XXI veka sve učestalije nastupa u saradnji sa drugim ansamblima i orkestrima. Na zatvaranju 35. BEMUS-a, 2003. godine, u saradnji sa Horom i Simfonijskim orkestrom RTV Srbije, Simfonijskim orkestrom Bugarskog nacionalnog radija, Horom i Simfonijskim orkestrom Fakulteta muzičke umetnosti u Beogradu, horom Obilić AKUD Branko Krsmanović i solistima (N. Radulović, violina, M. Šaguč, sopran, N. Jović, mecosopran, A. Martinov, tenor, i F. Kuznjecov, bas), Collegium musicum je izveo Betovenovu Devetu simfoniju. Potom, u saradnji sa Horom i Simfonijskim orkestrom RTS-a, te prijateljskim horovima Obilić i AKUD Branko Krsmanović i solistima, Akademski hor Collegium musicum učestvovao je, u okviru BEMUS-a (2006. i 2013. godine), u izvođenju najznačajnijih i vrlo zahtevnih vokalno-instrumentalnih ostvarenja – Mise u ce-molu K 427 V. A. Mocarta, a potom i monumentalnog Rekvijema Đ. Verdija, pod upravom dirigenta Bojana Suđića. Isto tako, na XIX Internacionalnim horskim svečanostima u Nišu, 2002. godine, pored samostalnog nastupa, ansambl je učestvovao u izvedbi Himne ljubavi danskog kompozitora K. Nilsena (C. Nielsen) zajedno sa horovima Vasil Arnaudov Sofije (Sofia Chamber Choir “ Vasil Arnaudov”) i Engoma sa Kipra (Municipal Choir of Engomi), te Niškim simfonijskim orkestrom. Na istom festivalu, 2012. godine, Akademski hor Collegium musicum se predstavio sa Beogradskim gudačkim orkestrom Dušan Skovran. Tom prilikom je stručni žiri pozitivno ocenio nastup hora, a sa jednakim oduševljenjem reagovala je i publika. Prema rečima kritičara ansambl je „kroz sat i po predstavio, na neki način, retrospektivu horskih nastupa iz proteklih 40 godina ”, a „najupečatljiviji deo nastupa hora bilo je smenjivanje Darinke sa svojom učenicom i asistentkinjom Draganom Jovanović” koje je „pored simbolike, dočaralo i jedinstvenost i kompaktnost hora, povezanost njegovih članica, ali i kvalitet stečen dugogodišnjim radom.”

U okviru najznačajnijeg i najvećeg festivala savremene muzike u Srbiji – Međunarodne tribine kompozitora, hor je učestvovao u izvođenju savremenih, autentičnih i vrlo inventivnih kompozicija. Među njima su O-trim-pa-ra za troglasni hor R. Maksimovića – kompozicija zasnovana na prepoznatljivim motivima srpskog folklora ili originalnim materijalima folklornog karaktera, koja koristi izmišljene reči nepostojećeg jezika i kojom dominiraju predudari za čije izvođenje se koriste slogovi: „trim”, „sli”, „tra”, „zvi”, „krun”, „fli”, „tram”, „trum”, „dram” i sl; kao i Sun King I. Brkljačića, delo napisano za Akademski hor Collegium musicum, nastalo kao omaž Bitlsima; te Molitva M. Stojadinović Milić napisana na stihove M. Nastasijevića, tačnije, kao stvaralački odjek na Radićevo čitanje Nastasijevićevih stihova, ali i mnoga druga.

Takođe, na osnovu dostupnih koncertnih programa u Arhivi Akademskog hora Collegium musicum, primećuje se da se ansambl u istom periodu (prvih decenija XXI veka), dosledno predstavljao i na Mokranjčevim danima, Kalemegdanskim sutonima, festivalu kamerne muzike Convivium musicum, SOMUS-u, repertoarom sačinjenim od najreprezentativnijih ostvarenja srpskog horskog stvaralaštva u oblasti duhovne, tradicionalne i savremene umetničke muzike. Tu su: Liturgija Sv. Jovana Zlatoustog i Primorski napjevi S. St. Mokranjca, Dodolske pesme i Vospojte M. Tajčevića, Carska jektenija anonimnog autora, Dvopev D. Despića, Musandra II T. Proševa, Scherzo in „SCH” D. Gostuškog, Junior Ž. Mirkovića, Livada Z. Zaprova, Bačka pošalica D. Kostića, Lastavici D. Golemovića, Ergen deda P. Ljondeva, Aliluja, Spasi Bože ljudi Tvoja P. Česnokova, te Troglasna misa (delovi) A. Kaplea, A Ceremony of Carols B. Britna i mnoga druga. U kritičkim osvrtima posebno su istaknuti: „maestralno izvođenje” Liturgije Sv. Jovana Zlatoustog (na Mokranjčevim danima, 2006)86, „zanimljivo izvođenje” Bačke pošalice kojim je „dočarana atmosfera bačkog kraja i običaja” (SOMUS, 2013),87 te „ozbiljnost pevanja i scenskog kretanja kroz dela kompozitora različitih stilskih epoha, od rane muzike do savremenog muzičkog stvaralaštva” („Strings” festival, 2019).88

Negujući istu dvodelnu programsku koncepciju – koja je podrazumevala zastupljenost duhovnih horskih kompozicija u prvom delu nastupa, dok bi u drugom segmentu ansambl u efektnoj završnici pevao ostvarenja svetovnog karaktera – Akademski hor Collegium musicum nastavio je da izaziva oduševljenje publike i na: Banjalučkim horskim susretima u Bosni i Hercegovini (2008, 2010), kao i na 46. Susretima Hrvatskih pevačkih zborova u Novigradu u Hrvatskoj (2013).

Potom, priključujući svom standardnom repertoaru (na pojedinim koncertima) i ostvarenja crnogorskih autorki – J. Popović i N. Perović, ansambl je nastupio i na festivalima A Tempo u Podgorici (2015), Grad teatar u Budvi (2012, 2018), i Dani muzike u Herceg Novom (2018). Na poziv Srpskog crkvenog pevačkog društva Jedinstvo iz Kotora 2016. godine, „mlade horistkinje, studentkinje FMU” pod upravom Dragane V. Jovanović, „nastavljajući tradiciju dugu 45 godina, predstavile su svoje izuzetne vokalne mogućnosti, sjajnu tehniku i uz to radost pjevanja i dijeljenja muzike sa srodnim dušama” na koncertu u kotorskoj crkvi Sv. Nikole, „posvećujući ovaj koncert Darinki Matić Marović, koja je duh ovog ansambla”.89 Pevale su Mokranjčeve Rukoveti (XIII, XIV, X) koje se, prema rečima Dragane V. Jovanović, „retko čuju u izvođenju ženskog hora”90, a nastup je sniman za potrebe realizovanja kompakt diska, koji predstavlja svojevrstan nastavak projekta Tri zvuka Mokranjca. Disk predstavlja prvo integralno zvučno izdanje Rukoveti S. St. Mokranjca transkribovanih za ženski hor iz pera V. Ilića i Dragane V. Jovanović, a pevanih, odnosno snimljenih u tri potpuno različita ambijenta – u studiju Fakulteta muzičke umetnosti u Beogradu, u crkvi Sv. Nikole, i u vili porodice Ivković u Beogradu. 91

Na svim kulturno-umetničkim manifestacijama u Jugoslaviji na kojima je učestvovao, Akademski hor Collegium musicum odlikovan je najvišim priznanjima. Takođe, dodeljena su mu značajna priznanja u zemlji kao što su: Oktobarska nagrada grada Beograda, Povelja Udruženja kompozitora Srbije i nagrada SOKOJ-a, Nagrada Sedam sekretara SKOJ-a, Zlatni beočug grada Beograda, Velika plaketa sa poveljom Univerziteta umetnosti u Beogradu, Nagrada Kolarčeve zadužbine, Vukova nagrada i druge među kojima u novijoj istoriji najznačajnije mesto zauzima Zlatna medalja za zasluge koju dodeljuje Predsednik Republike Srbije.

Predstavljajući se na svakom nastupu, uvek i pre svega, kvalitetom umetničke interpretacije, Akademski hor Collegium musicum je neprestano otvarao nova vrata i krčio nove puteve, i uz nagrade ‘osvajajući’ i svečane pozive za učešća i gostovanja na raznim prestižnim festivalima, takmičenjima i drugim manifestacijama, u zemlji i u inostranstvu. Tako su se, sa ciljem da ansambl na najbolji mogući način predstavi i promoviše nacionalnu kulturu i umetnost, realizovale brojne turneje. Kada je reč o zemljama bivše Jugoslavije, nakon turneje u Sloveniji 1979. godine, hor je realizovao turneju po Hrvatskoj 1985. godine pod pokroviteljstvom Produkcije gramofonskih ploča RTV Beograd i Jugokoncerta. Hor se dobro poznatim programom – delima S. St. Mokranjca, M. Tajčevića, A. Kaplea, B. Britna, V. Ilića, I. Matetića Ronjgova, P. Česnokova, T. Proševa, V. Nikolovskog, D. Golemovića, V. Berdovića, D. Kostića predstavio publici u Senju, Puli, Rijeci, Selcu, Opatiji, Zagrebu i Labinu. Potom, uključujući i dela Đ. Jusića, B. Tamindžića, A. Obradovića, S. Zlatića predstavio se u Senju, Pagu, Selcu, Puli, Rovinju, Poreču. Ansambl su na turneji, pored dirigenta Darinke Matić Marović, asistenta dirigenta Biljane Radovanović, pratili i solisti S. Bojčević, V. Milčić, A. Manevski, T. Grečić i V. Savić. Muzički kritičari „jednoglasno ističu zvučnu uravnoteženost, izvanredan sklad i upjevanost, preciznu muzikalnost i temperament, u službi klasične i suvremene muzike, naročito jugoslovenskih autora”.92

Pored ovih, hor je realizovao brojne turneje širom sveta, od kojih su pojedine trajale i duže od mesec dana, i na taj način je, gradacionim uspesima, dostigao reputaciju međunarodno znanog i priznatog ansambla.